Motto: V životě můžete dosáhnout čehokoliv, máte-li odvahu o tom snít, inteligenci vytvořit plán  a vůli dotáhnout ten plán do konce

 

POZNEJTE  6  OSVĚDČENÝCH TIPŮ, JAK DOSÁHNOUT USKUTEČNĚNÍ SVÝCH SNŮ

 

Kritizovat druhé? Jak pošetilé...

pair-707509_640.jpg

Pokud chcete v někom vzbudit zlost či nenávist, většinou k tomu stačí troška kritiky. A je už méně podstatné, zda je oprávněná či nikoliv. Kolikrát si díky kritice můžete z dotyčného vytvořit pěkného nepřítele.

Při jednání s lidmi je třeba vždy vzít v úvahu, že před sebou máte jen lidi, tedy tvory, za jejichž chováním není vždy jen logický úsudek. Je nutno počítat i s tím, že jsou často náladoví, marniví či trpí různými předsudky.

Dále Carnegie, velký znalec lidských povah na dané téma trefně napsal a vůbec se s tím nemazal: Kritizovat, žalovat a odsuzovat, to dokáže každý hlupák – a většina hlupáků to také dělá. Naopak chápat lidi a odpouštět jim, k tomu je zapotřebí mít pevný charakter a schopnost se ovládat. Velcí lidé projevují svoji velikost kupříkladu i tím, jak jednají s nepatrnými lidmi.

Tvrdé, že? Ale přiznejme si, zároveň i hodně pravdivé…

Hádky a spory vždy patřily k lidskému charakteru

Není snad člověka, který by byl natolik „odolný“, že by v životě žádnou při nevedl. Samozřejmě – bez nějaké té rozmíšky to v životě nepůjde. Co však můžete udělat - ideální je zkusit se rozepřím vyhýbat. Možná jste už také narazili na doporučení, jak se přít s nejlepším výsledkem. Prostě se nepřít vůbec…

Namítnete mi, že občas to prostě nejde a člověk „vypění“. Jasně, i já se občas nechám trošku unést. Avšak pokud už k hádce dojde, zkuste pamatovat na následující.

Rady zkušených

1/ Když už se stane, že se do nějakého sporu či hádky dostanete, buďte trošku diplomatičtí. Nerozčilujte zbytečně svého oponenta, a hlavně, netvrďte mu, že se mýlí. Tím se dotknete jeho ega, jeho inteligence, sebeúcty a pýchy. Potom už jeho názor budete jen těžko vyvracet. A zesměšňováním a tupením nedosáhnete už vůbec ničeho. Naopak – spor se ještě vygraduje a toho druhého ještě utvrdíte v jeho názoru.

2/Pokud poznáte, že se mýlíte, nebojte a nestyďte se to přiznat. Mít odvahu přiznat svůj omyl, to přinese povětšinou uklidnění situace a vyčištění atmosféry. Zdá se to možná paradoxní, ale tím, že uznáte svůj omyl, získáte povětšinou více, než kdybyste tvrdohlavě trvali na svém názoru, třebaže byste už věděli, že pravdu má ten druhý.  Pravděpodobně nikdy nebudete mít nepříjemnosti, pokud přiznáte, že se můžete mýlit. Přestane všechen spor a druhý se bude pokládat za stejně poctivého a prozíravého jako vy.   

3/ Máte-li pravdu, nesnažte se svého protivníka ponížit a „zadusat“. Snažte se jej přesvědčit taktně a mírně, aby pro něj bylo lehčí případně uznat, že se mýlil on.

4/ Vzpomeňte si na jedno staré, ale stále platné přísloví: „Bojem nedosáhnete nikdy mnoho, zato pokud ustoupíte, můžete získat více, než jste očekávali“. Pokuste se pochopit, proč ten druhý jedná právě tak, jak jedná. Tohle je určitě prospěšnější než kritizování a pokud tak budete jednat, přinese vám to sympatie a laskavost.

Dějiny přináší mnohé příběhy vládců a diplomatů, kteří třeba i díky výše zmíněným bodům dokázali kolikrát překonat mnohá nepřátelství mezi národy či lidmi, mnohokrát tak zabránili válkám nebo rozbrojům. A naopak – i docela malicherné spory dokázaly v budoucnosti napáchat mnoho zla, vyvolat nepřátelství na život a na smrt, přinést mnoho bojů a válek.

A nemusíme se jen obracet do minulosti. Podobné zkušenosti s rozmíškami, hádkami a spory má jistě každý člověk. Samozřejmě ne všichni znají výše uvedené zásady pro asertivní jednání. A dost to překvapí u lidí, kteří by měli mít v krvi vytříbené jednání.

Obchodníci by se měli poučit

Zrovna nedávno za mnou zavítal jeden obchodník, který na mne nedávno zvonil od branky, a když jsme se setkali před domem, hned spustil: „Přišel jsem zjistit, zda vás dodavatelé neokrádají o peníze za energie.“ Že prý jejich společnost nabízí o 25 procent levnější cenu oproti konkurenci. Řekl jsem mu, že mi výhodnou cenu energií zajišťuje jedna společnost v energetických aukcích a že jsem s ní spokojen. On následně vytáhnul notebook, ukázal mi společnosti, které aukce dělají, a prohlašoval, že to jsou všichni podvodníci, kteří jsou s energetickými společnostmi domluveni a jedině oni jsou schopni lidi ochránit před takovými praktikami.

Nebudu to protahovat. U mne neuspěl. Jednak tvrdit, že jedině oni jsou těmi spravedlivými a ostatní se snaží lidi obelhávat - i kdyby to byla pravda, takovou pomluvu by obchodník vůbec neměl vypustit z úst. Když mne navíc začal přesvědčovat, že on je manažerem společnosti, je v dané věci tedy odborníkem a já tomu moc nerozumím, byl jeho obchod u mne zpečetěn. Porušil všechny výše uvedené zásady, což by jako profesionální obchodník rozhodně neměl.

Divím se, že společnost své obchodní zástupce neproškolí z obchodních dovedností a asertivního chování ke klientům. S takovým přístupem „umlátit argumenty“ možná občas nějakého nejistého klienta uloví, nicméně si myslím, že ve valné většině svých akvizicí odejde s prázdnou.

Už moudrý Benjamin Franklin měl na takové jednání jasný názor: „Přete-li se, potíráte někoho a odporujete-li mu, snad někdy vyhrajete, ale bude to vítězství plané, protože váš protivník nebude přesvědčen doopravdy.“            

argument-238529_640.jpg

6 tipů k šťastnějšímu životu

Nečekejte, až vám život proklouzne mezi prsty, a pusťte se do splnění svých snů

 

6 UŽITEČNÝCH TIPŮ, JAK NESNÍT O SVÉM ŽIVOTĚ, ALE ŽÍT SVÉ SNY

Motto: Nezměníte politiku, jiné lidi, ani počasí, ale můžete změnit sebe. Třeba i tím, že se pustíte do plnění svých snů.